About Me

My photo
BM, Penang, Malaysia
Penang girls..MUMMY of one lovely princess...

Sufie

Sufie
Proud to be me...

Wednesday, September 17, 2008

MERDEKA...






Tanggal 31 August 2008 ni maka genap ler usia kemerdekaan negara kita Malaysia selama 51 tahun....
Dari apa yang ku perhatikan di sekeliling tahun ini sambutan bulan kemerdekaan macam agak malap jer..Naper yer...patutnya kita rakyat Malaysia meraikannya esepecially generasi muda seperti aku ni le...ye le..kita seharusnya bersyukur kerana dilahirkan di dalam zaman di mana Malaysia sudah mencapai kemerdekaan..tak perlu berdepan dengan suasana ketegangan dan peperangan..Contoh terbaik negara jiran kita sendiri,Thailand ...di selatan Thailand kekadang tu nyawa manusia macam tak berharga yer...silap sikit kena tembak..tu belum lagi dengan saudara kita kat Afganistan tuh...diaorang lagi ler....dah berapa lama diaorang terbelenggu dengan peperangan dan kezaliman rejim Yahudi tu...Sesungguhnya Allah sentiasa menguji orang yang sabar dan mereka adalah manusia yang terpilih untuk menerima cabaran tersebut...

Bila mengingatkan semua tu...aku menadah tangan memanjat kesyukuran kerana dilahirkan di bumi Malaysia yang masih lagi aman damai dan aku sentiasa berdoa negara kita Malaysia akan terus aman damai tanpa sebarang gangguan anasir-anasir yang cuba memecah belahkan perpaduan rakyat negara ini...

Kat tempat aku ni, kalau bab pasang bendera memang meriah..toleh kiri kanan semuanyer bendera..tapi bukan bendera Malaysia beb...bendera parti...kiri kanan depan belakang semuanya ada bendera..yer leh..kan Parlimen Permatang Pauh nak buat pilihanraya kecil..nama jer kecil tapi besar dengan bermacam cerita..kalah semua pilihanraya kecil kawasan lain kat Malaysia...sebabnya memang korang dah maklum kot...Calon yg ada nama besar dengan impian besar...lawan dengan calon yg namanya hanya besar kat kawasan Permatang Pauh ni...ibarat gajah lawan semut...

Oppss..berbalik dengan sambutan kemerdekaan Malaysia, sekolah Tadika Kemas Permatang Rawa tempat anak aku belajar turut mengadakan sambutan kecil pada 22hb August 2008..Hari tu diadakan pertandingan tampal & lekat lukisan bendera Malaysia & bunga raya iaitu bunga kebangsaan negara kita...

Peserta pertandingan tu tentulah penuntut tadika kemas dan ibubapa..Sebagai memberi sokonagn moral kat Cik Farah kita tu..aku pun gi ler sekolah dia, siap ambik cuti 1 hari lagi..Semalam pun siap gi shopping kat KAMDAR, nak cari baju kurung yang glamor kononnya..alih-alih beli baju lain lak..baju ala-ala princess..Wah seronok sangat dia bila aku beli baju tu..tau le tu..perasaan lawa sangat le bila pakai baju tu...berpuluh kali dok try lepas balik dari KAMDAR..Aku nak beli cheongsam suruh dia pakai masuk pertandingan pakaian beragam,tak nak la pulak budak nih...alasannya cikgu Ani suruh pakai baju kurung...Suka hati kau ler....

So..korang leh la nengok hasil karya aku n cik Farah kita....leh kata 95% tu karya aku sendiri ler...Amacam???? Cantik tak??? Cantik sgt kan...pasal tu le tak menang hadiah pun...kih kih kih..Nak wat camna..tangan tak kreatif nih..mana ada bakat seni..tapi aku geram gak hari tu kat anak aku nih... nak suruh dia lekat kertas warna pun punyalah payah...macam takut jer anak aku nih..keja dia asyik pandang kiri kanan..Kawan2 dia n parents masing-masing punyalah pulun sakat buat...geran tul aku nengoknye..kena cubit sekali ngan aku baru le nak tolong aku lekat...hish budak...dah masuk competition takut lak..Semalam tu beria benor suruh suruh aku gi n masuk..nak dapat hadiah katanya.....

Haaa..dah habis bab pertandingan tampal lekat tu..kitaorang rest kejab..makan2 kuih isi perut sat..kat keluar pun cuaca mendung n hujan pun rintik2..jalan kat depan tadika pun dah becak.Kat luar sekolah bawah khemah tu ada pertandingan memasak untuk wanita rupanya..Hisk..kalau aku masuk nih...gerenti tak menang pasal...he he he..aku mana terror masak tapi jgn salah anggap no..aku tau masak gak..cuma tak pakar plus..malasss...

ok..dah cukup isi perut tiba le masanya daftar nama untuk pertandingan pakaian beragam..Alamak..kengkawan dia punyale pulun bergaya sakan dengan baju masing..paling glamour siap dengan rambut palsu lagi..Nyesal lak aku ikut jer dia bagi pakai baju kurung jer..kalau pakai baju semalam sure leh le menang hadiah...Apa pun korang nengok sendiri le gambo para peserta tu..Paling best time diaorang buat catwalk..nak larat nak gelak..Cuba korang tengok klip cik Farah kita...punye le laju jalan..cam robot...hancus practise yg aku suruh wat kat rumah...langsung tak buat..gabra le tu...Biasa la kan budak2..lagipun ni la fisrt time dia wat catwalk depan orang...sure gabra gila...aku dulu pun pernah gak masuk catwalk time form 6...gabra beb..malu suma ada...nasib baik form 6 tu kat sekolah biasa...walaupun ramai tapi ramai lagi student yang aku tak kenal so aku wat bodo ler..jangan kat STSSS dulu...haram aku nak masuk...malu beb...esp kat secret admire aku le...mana leh..kena control come beb.....

SO..petang tu gak diumumkan para pemenangnya..dah aku agak..anak aku tak menang sebarang hadiah utama tapi still dapat hadiah saguhati..kira suma yang gi petang tu dapat hadiah ler termasuk parents sekali..Yang tak disangka..aku lak dijemput untuk menyampaikan salah satu hadiah saguhati kepada para peserta....He he he..rasa macam org penting jer...maklumlah mana pernah seumur hidup aku dijemput untuk menyampaikan hadiah kepada orang..terima hadiah ada ler...tu pun zaman kegemilangan aku masa sekolah rendah dulu..sekolah menengah dah berkurangan ler terima hadiah...ye le..belajar kat sekolah berasrama di mana ramai pelajar yg bijak berkumpul maka aku pun dah kureng ler bijaknyer...Apapun itulah suratan perjalanan hidup seorang manusia bernama......"""AKU""".

Blog Archive

My Blog List